Det här är SUPER-GI

super-gi
super-gi
super-gi
super-gi

Super-GI är det man kallar när man adderar speciella kryddor och tillbehör för att maximera effekten av GI-dieten.


GI-DIETEN


GI-dieten uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla. Det man märkte var att de om åt enligt denna diet - även gick ner i vikt. Introduktionen av GI-dieten innebar att man nu slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem. 

Att följa GI-dieten innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-dieten innebär att man ska försöka hålla sitt blodsocker så jämnt som möjligt. Man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Dessa snabba kolhydrater ersätter man med andra livsmedel som har långsamma kolhydrater och också ett lågt gi-värde. 


SUPER-GI


Super-GI innebär att man utöver den vanliga GI-kosten ser till att boosta effekten av lågkolhydratkosten. Detta gör man genom att äta och dricka saker som ökar förbränningen i kroppen men också framförallt har en blodsockerstabiliserande effekt. Här nedan listar vi tips om super-GI livsmedel. 

VATTENLÖSLIGA  FIBRER

Vattenlösliga fibrer som finns i havregryn, bönor och linfrö har en GI-sänkande effekt. Den som har låtit linfrö stå och dra i vatten, för att sedan dricka frön och vattnet för att häva en förstoppning, vet att vattnet för en geléliknande effekt. Vattenlösliga fibrer blir alla mer eller mindre gelélika under matsmältningsprocessen. Gelén som bildas av dessa lägger sig utmed tunntarmsväggen och gör att det tar längre tid för glukosen att komma ut i blodet. 

SYRA

Citron, vinäger, lime och annat surt sänker GI-värdet på maten. Generellt sett kan du tänka - desto surare - desto lägre GI-värde. Balsamvinäger som blivit så populärt att ha i dressingen till salladen är väldigt söt, ersätt den gärna med pressad lime eller citron.

KRYDDOR

Det finns kryddor som sätter fart på kroppens fettförbränning. Exempel på dessa är chili, vitlök, cayennepeppar och ingefära som ökar kroppens egen värmeproduktion och samtidigt bränner kroppen mer fett.  

Andra kryddor såsom kanel, muskot, lagerblad, gurkmeja och nejlika sänker GI-värdet på den mat du äter tillsammans med kryddan. Ett riktigt bra tips är att krydda havregrynsgröten på morgonen!

GI-SÄNKARE

Det finns även livsmedel som sänker GI-värdet på maten man äter tillsammans med den. Exempel på det är surdegsbröd, bönor och andra baljväxter, linfrö, havre, korn och nötter. Surdegsbröd sägs vara så effektivt att det sänker GI-värdet även på nästkommande måltid. 

DRYCK

Eftersom syra är GI-sänkande är citron(lime-)vatten en riktigt bra dryck. Vill man dricka något varmt är te att föredra framför kaffe. Både svart och grönt te sänker GI-värdet, och grönt te har för övrigt många andra hälsobringande effekter. På omte.se kan man läsa att det gröna teét innehåller antioxidanter som skydda kroppens celler och DNA mot fria radikaler som kan orsaka cellskador.